Start Submission

Reading: Mímesis onettiana. A propósito de las fotografías de "El infierno tan temido"

Download

A- A+
Alt. Display

Research Article

Mímesis onettiana. A propósito de las fotografías de "El infierno tan temido"

Author:

Diego Alonso

Reed College, US
About Diego
Born in Buenos Aires, Diego Alonso obtained his DEA from the University of Paris III in 1989 and his PhD from Princeton University in 1998. His research has focused on the relationship among aesthetics, rhetoric, and politics, as reflected in a corpus of essay writers (Martí, Rodó, Vasconcelos, Lugones, Mariátegui, Ortiz, Pedreira, among others) in the context of nineteenth- and twentieth-century modernization processes in Latin America. Related to this subject, he published José Enrique Rodó: una retórica para la democracia (Editorial Trilce, 2009). His other line of research involves hermeneutical analysis of contemporary Argentinean and Uruguayan fiction (Borges, Cortázar, Walsh, Onetti, Piglia). In this domain, he has published in prestigious academic journals (Variaciones Borges, Iberoamericana, Latin American Literary Review, Revista canadiense de estudios hispánicos) and is currently working on a book, Fiction and Truth: Hermeneutical Approaches to History and Memory in Borges and Walsh. Alonso is a board member of LALISA, an association devoted to promoting Latin American, Latino, and Iberian studies in the Pacific Northwest.
X close

Abstract

Leída en el contexto de un retorno a ciertas formas de realismo, la obra de Juan C. Onetti (1909-1994) suscita nuevos intereses. En ella, suelen presentarse ficciones de tema fotográfico que corresponden a una mímesis velada, de carácter no ostensivo, indicativa de una postulación crítica de la realidad. El análisis del cuento “El infierno tan temido” (1957) ilustrará cómo la escritura de la imagen da lugar a una experiencia ontológica que, si bien declara su interés por la inmanencia y no por la semejanza referencial, pone de relieve la lógica de los comportamientos humanos en toda su crudeza. El proceso narrativo concluye así en una comprensión de orden estético que, situándose más allá de las palabras, se proyecta sobre la realidad rehuyendo cualquier forma de explicación.
DOI: https://doi.org/10.26824/lalr.190
How to Cite: Alonso, D., 2020. Mímesis onettiana. A propósito de las fotografías de \"El infierno tan temido\". Latin American Literary Review, 47(94). DOI: http://doi.org/10.26824/lalr.190
Published on 06 Sep 2020.
Peer Reviewed

Downloads

  • PDF (EN)

    comments powered by Disqus